شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
از فرمايشات گهربار حضرت رسول اكرم (ص ) در خصوص مداومت بر نماز جماعت / وَ مَن لزم جَماعَه المُسْلِمين حُرِمَتْ عَلَيْهِم غَيبَتُهُ وَ ثبتت عَدالَتُه / كسي كه بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غيبت او بر مسلمانان حرام وعدالتش ثابت مي شود .

منو اصلی
ساعت
شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
تقویم
اخبار
گزارش سفر اساتید دانشگاه یو ام به ایران

جلسه با حضور اعضا هیات اعزامی  به ایران وسفیرمحترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر زاهدی و رایزن محترم فرهنگی جناب آقای دکتر ضیایی ورایزن محترم علمی جناب آقای دکتر معماریانی وخبرگذاری های ایرنا ومهر وبرخی ازپرسنل نمایندگی درتاریخ 28/4/1390ساعت 5/8 شب درمحل رستوران ناب برگزار شد.

آقای رادمرد:امیدوارم دراین سفربه شما خوش گذشته باشد وبه اهداف علمی وفرهنگی خود رسیده باشید. خوشحالیم با موفقیت از وطن دومتان به وطن اولتان برگشته اید .ما ایران را وطن هر مسلمان در جهان می دانیم .ازحضور سفیرمحترم ورایزنان محترم علمی وفرهنگی تشکر می کنیم .ما ودوستانمان در ایران دوست داریم نقاط قوت وضعف برنامه را بدانیم واز پیشنهادات شما استفاده کنیم.ارتباطات علمی وفرهنگی بین ملتها پایه واساس سایر ارتباطات است وقطعا به درک متقابل تفاهم ووحدت امت اسلامی کمک می کند .امیدوارم این ارتباطات بین دانشگاهها وحوزه های ایران ومالزی تداوم وگسترش یابد.

نهاد های علمی ایران به خصوص جامعةالمصطفی آمادگی این را دارند  که برای اساتید دانشگاه های مالزی دوره های کوتاه مدت و فرصتهای مطالعاتی وگردش علمی برنامه ریزی واجرا کنند.

درپایان دوست دارم هدیه ای گرانبها تقدیم اساتید نمایم وآن دعای مناجات شعبانیه به همراه ترجمه آن به زبان مالایو است که از طریق اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده است .دراین ماه شریف وماه رمضان یکدیگر را از دعای خیر فراموش نکنیم.

مجددا از آقای دکتر ضیایی که بخشی از هزینه بلیط را متقبل شده بودند تشکر شد.

سپس آقای دکتر رسلان ،رئیس دپارتمان تاریخ وتمدن دانشگاه یوام ومسول هیات ،گزارش سفر را که به صورت پاور پوینت آماده کرده بود ارایه نمود.وی هدف سفر را مقایسه مدارس دینی ایران ومالزی ،سیستم مدیریت و برنامه های درسی ، بیان کرد واضافه کرد متأسفانه هنوز برنامه های درسی مراکزی را که بازدید کرده ایم دریافت نکرده ایم.

می خواستیم بدانیم  چگونه می توان سیستم سنتی ومدرن را ترکیب کرد که خوشبختانه در این مورد جامعة المصطفی تمام خواسته ما را برآورده کرد.

بلافاصله پس از ورود برنامه های ما شروع شد از موسسه امام خمینی (ره) ودپارتمان قرآن دیدن کردیم وآقای دکتر رضایی توضیحات خوبی ارایه کرد .دیدار آیةالله مقتدایی که حدود دو ساعت طول کشید با حضور علمای دیگری چون آیةالله مروی ،یوسفی غروی وعدنان برای ما فراموش نشدنی است. دیداریک ساعته با آیةالله اعرافی علی رغم اشتغالات فراوان ایشان امتیاز بزرگی برای هیات ما بود .

بازدید ازمرکز تحقیقات کامپیوتری نور که پیشرفته ترین نرم افزارهای جهان اسلام را تهیه کرده اند به ویژه نرم افزار جامع التفاسیر برای ما خیلی جالب بود.

دراین سفر کوتاه از حرم حضرت معصومه ،پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی،منزل امام ،مجتمع عالی فقه ، دارالحدیث ،کتابخانه آیةالله مرعشی ، دانشگاه امام صادق ،مدرسه عالی شهید مطهری ،جماران ومرقد حضرت امام بازدید شد ودر جایگاه ویژه نماز جمعه تهران حضور یافتیم.

(بازدید از کتابخانه وجماران برای آنها خیلی جالب بوده وتعریف می کردند)

الحمدلله از برنامه ها ،ملاقات ها، بازدید ها  وتسهیلات سفر(اقامت ،پذیرایی وحمل ونقل) بسیار راضی بودند .تنها نکته منفی  طولانی شدن مدت انگشت نگاری درفرودگاه بوده که ازاصل آن ناراضی نبودند وچه بسا برای امنیت لازم می دانستند ولی ازاینکه فقط یک دستگاه وجود داشته وآنها پس از همه مسافران باید انگشت نگاری می شدند ناراحت بودند .گفتند به هر حال تجربه ای بود که صبر خودمان را بیازماییم .جناب دکتر زاهدی در پاسخ با لیشان فرمودند:  انگشت نگاری به دلیل عمل متقابل است اگر مالزی انگشت نگاری نکند ایران هم نخواهد کرد.

پیشنهاد وتقاضاها:

-کنفرانسی در موضوع حوزه های علمیه مالزی وایران در دانشگاه یوام برگزار شود واعضا هیات هرکدام یک مقاله ارایه دهند واز ایران هم دو یا سه مقاله ارایه شود.

-نتایج به صورت کتاب یا مجله انتشار یابد

-کتابهای ایةالله یوسفی غروی وبرنامه درسی حوزه ها ومدارس برای آنها ارسال شود.

 

آقای دکتر زاهدی سفیر محترم :

می توانم ادعا کنم من ودکتر معماریانی کارشناس ونظریه پرداز وسیاست گذار مساله حوزه ودانشگاه هستیم ودرسیاستگذاری ورسمیت بخشی به مدارک حوزه در شورای انقلاب فرهنگی سهم داشته ایم.

ما می توانیم درمدت کوتاهی که درمالزی هستیم این تجارب را دراختیار سیاستگذاران شما قرار دهیم. ما علم را خالص می دانیم وبین حوزه ودانشگاه جدایی نمی بینیم .علوم گرچه به ظاهر مختلف هستند ولی همه نشأت گرفته از یک علم خالص الهی هستند که به هم پیوند می خورند.می شود مکانیسمی طراحی کرد که فارغ التحصیلان حوزه یا دانشگاه در نهاد دیگر ادامه تحصیل دهند.آنچه مهم است این است که باید تفکر سنتی مبنی برجدایی وعدم وجود پیوند بین حوزه ودانشگاه را کنارگذاشت.حوزه ودانشگاه مانند دوبال پرنده هستند که برای پیشرفت اسلام این دو باید به هم پیوند بخورند وگرنه مذاهب دروغین مانند شیطان پرستی وبودیسم با علمی جلوه دادن خود جای اسلام را خواهند گرفت .ما با این فلسفه، بین حوزه ودانشگاه در ایران پیوند ایجاد کردیم.

سپس به سوالاتی ازقبیل منابع مالی حوزه ،خمس وزکاة ونحوه جمع آوری وهزینه آن ،تعداد دانشجو وطلبه درایران،سیستم قرض الحسنه وچگونگی زمان بندی تحصیل حوزوی در جامعةالمصطفی برخلاف حوزه و.....پاسخ داده شد.

در پاسخ به سوال دخالت یا عدم دخالت دولت در برنامه های درسی حوزه ،آقای دکتر زاهدی پاسخ دادند:مکانیزم ارتباطی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شده است.سیاست های کلان مانند تعیین مدت تحصیل در مقاطع تحصیلی وشکل وشرایط پایان نامه دکتری توسط دولت تعیین می شود ولی دربرنامه ریزی درسی ومواد تحصیلی دخالتی نمی شود.درجامعةالمصطفی قضیه فرق می کند در آنجا مواد وسرفصل دروس همانند دانشگاهها توسط دولت تایید می شود ومدارک را وزارت علوم صادرمی کند.

سپس سفیر ادامه داد : جامعةالمصطفی الگوی خوبی برای همه کشورهای اسلامی است.ایشان سپس به استقلال حوزه ها در ایران اشاره کردند که از امتیازات حوزه های شیعی است وبه همین دلیل در طول تاریخ با زوال دولت ها باقی مانده است وحتی این حوزه بود که انقلاب کرد ورژيم را تغییر داد ویک آیةالله رهبر کشور شد.

قای رسلان درجمع بندی سفر گفت الحمد لله دراین سفر بیش ازآن که انتظار داشتیم بهره بردیم وفکرمی کنیم آن تحولی که باید درحوزه های مالزی ایجاد شود در ایران دیدیم .وازهمه دست اندرکاران این برنامه مخصوصا آقایان محفوظی، فولادکار، حسین پور، حیدری وعلما تشکر می کردند.

 

 

 

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2874 | بازدید امروز : 46 | کل بازدید : 1182950 | بازدیدکنندگان آنلاين : 6 | زمان بازدید : 1.0781