شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
از فرمايشات گهربار حضرت رسول اكرم (ص ) در خصوص مداومت بر نماز جماعت / وَ مَن لزم جَماعَه المُسْلِمين حُرِمَتْ عَلَيْهِم غَيبَتُهُ وَ ثبتت عَدالَتُه / كسي كه بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غيبت او بر مسلمانان حرام وعدالتش ثابت مي شود .

منو اصلی
ساعت
شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
تقویم
اخبار
دکتر آگوس پوروانتو فیزیکدان برجسته اندونزیایی

دکتر آگوس پوروانتو متولد سال 1964 در کشور اندونزی است. او لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته فیزیک گرفته است. او همچنین در سال 2002 موفق به اخذ درجه دکتری از دانشگاه هیروشیمیای ژاپن و در حوزه فیزیک نظری و فلسفه طبیعی شد. زمینه کاری او "نوترینو ها"، ابعاد اضافه و تولد جهان نامتقارن و همچنین باریون زایی است. این محقق برجسته تا کنون مقاله های زیادی را در مجلات معتبری از جمله Physical Review ، Theoretical Physics و Nuclear Physics به چاپ رسانده است. او اکنون استاد دانشگاه FMIPA و موسسه صنتعتی سپولا نوپمبر (ITS) در سوربایا و عضو جامعه فیزیک ژاپن و سازمان فیزیک اندونزی است. تازه ترین کتاب او "آیات کیهانی فراموش شده در قرآن" به تازگی در مالزی به چاپ رسیده است. این کتاب به گفته خود پوروانتو بر اهمیت نشانه شناسی علمی در قرآن و اثبات نیاز به وجود خداوند در تئوری های فیزیک تاکید می کند و همچنین تاثیر علم توحیدی را بر پیشرفت علم معاصر در جوامع مسلمان بررسی می کند.
خبرنگار پایک نیوز در حاشیه کارگاه آموزشی " علوم طبیعی در قرآن: اهمیت آموزش آن در مدارس" که در موسسه بین المللی فرهنگ و تمدن اسلامی (ISTAC) برگزار شد، با دکتر پوروانتو دیدار و در مورد "اهمیت علم توحیدی به جای علم غربی"، "یگانگی در فیزیک مدرن و تحقیقات انجام شده در زمینه علم کیهانی"، مصاحبه ای انجام داده که به شرح ذیل می باشد.
1) به عنوان اولین سوال، اگر ممکن است از کتاب ""آیات کیهانی فراموش شده در قرآن" که در مالزی منتشر شده، بگوئید. چه تفاوتی بین این کتاب و آثار مشابه علم دینی وجود دارد؟
روش شناسی کتاب من با آثار دیگر متفاوت است. معمولا دانشمندانی که در حوزه علم توحیدی کار می کنند تلاش دارند تا تئوری هایی که از لحاظ علمی اثبات شده است را در قرآن جستجو کنند و به دنبال نشانه هایی در بین آیات برای توجیه آن بگردند. خب این امر اهمیت زیادی دارد ولی من معتقدم که ما باید علم را از جستجو در آیات و احادیث شروع کنیم. قرآن پر از ایده جدید است. قرآن می تواند مسیر درست تحقیقات را به ما نشان بدهد. من در کتابم سعی کردم در جستجوی این مسیر باشم. روش علمی غربی در برخی زمینه های شکست خورده است. مثلا علم غربی هرگز نمی تواند فجایعی را که معلول پیشرفت آن هستند کنترل کند. من به دنبال این روش علمی جدید هستم.
2) یعنی شما معتقدید که باید روش تحقیق علمی را کنار بگذاریم و از قرآن شروع کنیم. این ایده چقدر می تواند عملی باشد و چقدر محدود کننده؟
نه، محدودیتی در کار و روش تحقیق علمی نیست. من معتقد نیستم که اسلام همه چیز را به ما گفته است و باید آنها را کشف کنیم. خب این ساده انگاری است. اما مسیری که اسلام در علم باز کرده است به ما می گوید که کجای کار اشتباه است. چرا یک نظریه می تواند غلط باشد. البته این فقط برای علم طبیعی نیست. در فلسفه و انسان شناسی نیز قرآن بیشتر اصلاح گر است. همین پروفسور عبدالسلام را نگاه کنید. الگوی من ایشان است. بگذارید برایتان توضیح بدهم که چگونه اعتقاد به توحید می تواند سبب پیشرفت علمی باشد. ما اینشتین را داریم که بزرگترین فیزیک دان دنیا از نظر خیلی ها محسوب می شود. رویای اینشتین تئوری وحدت و یگانگی نیروها بود. او از طریق نسبیت عام و شناخت نیروی گرانش به پیشرفت های زیادی دست یافته بود. اما نمی توانست در راستای تحقق رویایش قدمی بردارد. عبدالسلام می دانست که نیروی الکترومغناطیس باید با نیروی هسته ای ضعیف و هسته ای قوی یکی شود. از کجا چنین ایده ای را داشت؟ عبدالسلام به توحید معتقد بود و می دانست که منشا همه نیرو ها باید یکی باشد. این یعنی همان تحقیق پدیدار شناسانه. من به این روش تحقیق معتقدم. پروفسور عبدالسلام دست از تحقیق علمی بر نداشت تا اینکه ضد ماده را کشف کرد و قدم مهمی در راستای تحقق رویای اینشتین برداشت. لذا من هم معتقد به تحقیق علمی هستم، اما بحث من بر سر الگوی آن است که به نظر من قرآن بهترین منبع و الگو را پیش روی ما گذاشته است.
3) آینده این رویا را چه می بینید؟ به نظرتان روزی همه نیرو های طبیعت در یک فرمول واحد جا می گیرند؟ و اگر این اتفاق بیفتد آیا این یک اثبات علمی برای توحید است؟
نه. من اعتقاد ندارم که توحید نیازی به اثبات داشته باشد. اما گاهی ایمان قلبی قوی تر می شود. حتی اگر تمام این تئوری روزی شکست بخورد خدشه ای به توحید وارد نخواهد شد. اما تقارن زیبایی است. من می دانم که روزی وحدت بین نیروها به انجام می رسد. نمی دانم کی و به دست چه کسی! اما رویای اینشتین روزی به حقیقت می پیوندد. البته هنوز مشکلاتی زیادی وجود دارد. در آزمایشگاه عظیم "سرن" که زیر کشورهای اروپایی کشیده شده است هنوز به دنبال کشف ذره ای به نام "هیگز" هستند. این ذره باید مشاهده شود تا برخی تئوری ها به اثبات برسد. اما مشکلات عمده ای هنوز بر سر راه وجود دارد و برخی آزمایش ها شکست خورده اند. برای همین است که من مطمئن نیستم. شاید ما بخشی از مسیر را اشتباه رفته ایم. اما یک زمانی این اتفاق می افتد. من پیشنهاد می کنم که داستان پیشرفت های نظریه ریسمان را بخوانید. اینکه چگونه ده تئوری مختلف که به نظر کاملا متفاوت بودند با هم یکی شدند. من دوست دارم این اعتقادم را حفظ کنم.
4) آینده این علم توحیدی به روشی که می گوئید را کجا می بینید؟ آیا دستاورد های جدیدی از آن محقق خواهد شد؟
در رویای من اگر تمام منابع را به دقت جستجو کنیم و درست بنگریم که مردم در گذشته چه ها کردند و چه ها نکرده اند می توانیم به نتایج خوبی برسیم. این روزها من بیشتر روی مباحث پایه ای کار می کنم. چگونه تفکر توحیدی را به پایه ها و مقاطع دبستان و دبیرستان آموزش دهم. ما مسلمانان ذهنمان به خاطر خواندن قرآن و یادگیری برخی دستورات دینی از دوران کودکی روشن تر است. این نکته ای است که هرگز نباید فراموش کنیم. دین ما بر منطق استوار است و جستجو!. لذا اگر نوجوانان و دانش آموزان از ابتدا با این تفکر قرآنی آشنا بشوند در آینده مشکل زیادی وجود نخواهد داشت. مثلا من خودم در ژاپن تحصیل کرده ام. آنجا بچه ها مغز سفیدی دارند! هرچه را که روی آنها بنگاری یاد می گیرند. حتی خیلی موقع ها تفکرات اشتباهی دارند. مثلا 40 درصد از بچه های دوران ابتدایی فکر می کنند که خورشید درو زمین می چرخد! البته قبل از اینکه به آنها یاد بدهند. این جزو معجزاتی است که در قرآن آمده. حتی کودکان ما با این مسئله آشنایی کامل دارند. به این خاطر که طلوع و غروب شرعی از کودکی به آنها آموزش داده می شود.
درباره فیزیک هم که تخصص من است باید بگویم که باید بر روی فیزیک کوانتوم و نسبیت عام تمرکز شود. تناقض ها باید رفع شود. با توجه به مدل من می توانیم از مسیری دیگر وارد بشویم و اشکالات کارمان را از جستجو در آیات و احادیث شروع کنیم.
5) می توانید برخی از دانشمندن معاصر را که بر روی علم توحیدی کار می کنند معرفی کنید؟ این پیشرفت در سایر کشورهای مسلمان چگونه است؟
همین موسسه ایستک (ISTAC) خدمات ارزنده ای را تا به حال انجام داده است. من مشغول کار بر روی کتاب جدیدم هستم. هرچند که هنوز با ناشر به توافق نرسیده ام. علاوه بر این در دانشگاه های مختلف سنگاپور تحیقات زیادی در این حوزه به انجام رسیده است. اما جالب است بدانید که این تحقیقات فقط در کشورهای مسلمان و اسلامی انجام نمی شود. انجمن بین المللی علم و دین در دانشگاه کمبریج انگلستان از بهترین و فعال ترین سازمان های در حوزه علوم دینی است. همچنین مرکز الهیات و علوم طبیعی دانشگاه برکلی نیز سالهاست که به تحقیق بر روی این حوزه می پردازد.
6) می دانید که در ایران اساتید زیادی در دانشگاه های مختلف در حوزه علم و دین به تحقیق پرداخته اند. نظرتان در این باره چیست؟ آیا اطلاعات خاصی دارید؟
بله در ایران هم خیلی زیاد هستند. من از شیفتگان دکتر مهدی گلشنی هستم. ایشان انسان بسیار بزرگی هستند. من کتاب "از علم سکولار تا علم دینی" ایشان را بارها خوانده ام. همچنین کتاب "مسائل در اسلام و علم". ایشان از بزرگترین محققین حوزه علم دینی در جهان هستند. من می دانم که در ایران تحقیقات زیادی در این حوزه انجام می گیرد. یک استاد ایرانی دیگر را هم در کنفرانسی دیدم که بر اثبات تئوری های ریاضی در قرآن کار می کرد. برای من خیلی جالب بود. با انجمن مطالعات فرهنگی و پژوهشگاه علوم انسانی در ایران نیز تا حدودی آشنایی دارم.
باید بگویم در این دانشگاه همه اساتید برتر دکتر گلشنی را می شناسند. چند سالی است که خبری جدیدی از ایشان منتشر نشده. ایشان بر روی علم تطبیقی کار می کنند. البته باید بگم که روش من کاملا با روش دکتر گلشنی فرق دارد. ایشان تئوری ها علمی را با آیات قرآن تطبیق می دهند. من بیشتر به جستجو در آیات محتلف می پردازم.

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2751 | بازدید امروز : 55 | کل بازدید : 1182959 | بازدیدکنندگان آنلاين : 5 | زمان بازدید : 1.1250