شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
از فرمايشات گهربار حضرت رسول اكرم (ص ) در خصوص مداومت بر نماز جماعت / وَ مَن لزم جَماعَه المُسْلِمين حُرِمَتْ عَلَيْهِم غَيبَتُهُ وَ ثبتت عَدالَتُه / كسي كه بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غيبت او بر مسلمانان حرام وعدالتش ثابت مي شود .

منو اصلی
ساعت
شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦
تقویم
اخبار
آقای دکتر ضیائی- رایزن فرهنگی ایران در مالزی

همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه(س) روابط عمومی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور در گفتگویی با دکتر علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی کشورمان آخرین دیدگاههای ایشان را در خصوص تقریب مذاهب اسلامی جویا شد.

دکتر ضیائی در ابتدای این گفتگو ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به کلیه مسلمانان و شیعیان خاندان عصمت و طهارت تقريب مذاهب اسلامي را وظيفه مهم مسلمانان جهان براي رسيدن به وحدت امت اسلامي دانست و گفت که سخنان تفرقه افکنانه در برخی رسانه ها در جهت تضعيف جهان اسلام و زمينه ساز نفوذ مخالفان اسلام در جوامع اسلامي می باشد. وی گفت:
" اسلام دین گفتگو، تعاون و همکاری است و آیه شریفه "واعتصموا بحبل الله جميعا و لاتفرقوا" نیز ما را به وحدت دعوت کرده است و هدف از تقریب و یا وحدت اسلامی نیز ادغام مذاهب در یکدیگر و یا حذف یک مذهب از مذاهب اسلامی نیست، بلکه منظور گفتگو و همکاری بر اساس تعالیم حیاتبخش اسلام و محوریت قرآن کریم برای رسیدن به جامعه آرمانی "مدینه فاضله" می باشد."
وی جایگاه اهل سنت در ایران را نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم دانست و به رشد بیش از صد در صدی مراکز مذهبی و دینی مساجد و مدارس دینی اهل سنت در ایران اشاره کرد و گفت:
" اهل سنت در ایران بر اساس نص قانون اساسی و همچنین حمایت مسئولان جمهوری اسلامی ایران در کمال آزادی به فعالیت های مذهبی خود مشغول بوده و علاوه بر حضور در مراکز تصمیم گیری همانند مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ادارات دولتی؛ در عمل به قواعد و اعتقادات مذهبی خود نیز آزاد می باشند و در برخی مراکز علمی و دانشگاهی همانند دانشگاه تهران و دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب در قم به تدریس فقه اهل سنت نیز می پردازند و دولت از همه مدارس و مساجد اهل سنت و همچنین خطباء و مدرسین آنان پشتیبانی مالی می نماید. اهل سنت دارای ده نماینده در مجلس شورای اسلامی و سه نماینده در مجلس خبرگان رهبری می باشند."
وی در ادامه گفتگو خود اذعان نمود :
"توهین به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی مورد تایید علمای جهان اسلام نیست و اندیشمندان متدین در این زمان نمی پذیرند که مسلمانان به مقدسات یکدیگر توهین نمایند.ما مسلمانان با داشتن کتاب واحد و پیامبر واحد و قبله واحد باید از سخنان تفرقه انگیز که سبب تضعیف جهان اسلام می گردد پرهیز نماییم.رهبر معظم انقلاب اسلامی در همه سخنرانیهای خود بر وحدت اسلامی و عدم تفرقه تأکید ورزیده اند و فتوایی در تحریم سب و اهانت به زوجات نبی(ص) صادر کرده اند که این فتوا در حمایت از وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب می باشد. سازمانهای بین المللی اسلامی چون سازمان همکاری اسلامی همواره بر اتحاد مسلمانان و دوری از سخنان تفرقه انگیز تأکید داشته است.تهمتهایی که به شیعه در خصوص تحریف در قرآن کریم و داشتن قرآنی جز قرآن مسلمانان زده می شود همگی از عدم آشنایی به مذهب شیعه نشأت گرفته شده است و اگر کسی کمترین آشنائی با این مذهب داشته باشد می داند که همه علمای شیعه بر عدم تحریف قرآن کریم اجماع کرده اند و روایاتی که در برخی کتب در تحریف قرآن وجود دارد را ضعیف و جعلی دانسته اند."
رایزن فرهنگی کشورمان گفت :
"در زمانی زندگی می کنیم که دشمنان اسلام از هر سوی اخلاق و اعتقادات جوانان ما را مورد هدف قرار داده اند و حتی افکاری چون شیطان پرستی در جوامع اسلامی با نمادهای مختلف پوشش و لباس در میان جوانان تبلیغ و فیلمهای غیر اخلاقی به راحتی در جوامع اسلامی توزیع می گردد و اساس دین مورد هدف قرار گرفته است، در چنین شرایطی انتظار است که علمای مسلمان به جای پرداختن به مسائل اختلافی با همفکری یکدیگر به دنبال راهی برای محافظت از دین و اخلاق جامعه باشند."
دکتر علی اکبر ضیائی نخستین شرط برای رسیدن به وحدت امت اسلامی را شناخت واقعی عقاید دیگر مذاهب بر اساس منابع مورد قبول آنان و نه برداشتهای غلط دیگران دانست و گفت :
"اگر بخواهیم به شناخت واقعی مذهب شافعی بپردازیم بهتر است به منابع مورد قبول ائمه شافعی رجوع کنیم و با خواندن آثار افرادی چون ابن تیمیه نمی توانیم به شناخت واقعی مذهب شافعی بپردازیم، بلکه باید به آثار امام شافعی، فخر الدین رازی، غزالی، امام الحرمین جوینی، سیوطی و ابوالحسن اشعری مراجعه کنیم، بنابراین با مراجعه به مخالفان مذهب شافعی نمی توانیم دیدگاه درستی از مذهب شافعی داشته باشیم. ضمن آن که ممکن است برخی روایات ضعیف و جعلی نیز در هر مذهبی وجود داشته باشد که آن روایات مورد قبول علمای آن مذهب نباشد، بنابراین نمی توان با استناد به آن روایات جعلی عقیده ای را به آنان نسبت داد. مثلا در مورد قرآن کریم همه شیعیان معتقدند که تنها یک قرآن وجود دارد و آن هم در میان همه ما می باشد و هر روز آن را قرائت می کنیم و اعتقاد به قرآنی دیگر به منزله اعتقاد به تحریف قرآن است و علمای شیعه به اجماع تحریف قرآن را به شدت رد می کنند."

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 4944 | بازدید امروز : 70 | کل بازدید : 1182974 | بازدیدکنندگان آنلاين : 6 | زمان بازدید : 1.5938